Interviu cu Christian Caimacan – director artistic al Festivalului Internaţional de Teatru de Animaţie – Euromarionete 2019

Îmi doresc să conving publicul adult că aceasta formă de exprimare teatrală – teatrul de păpuși”- i se adreseaza și lui”

Mai puțin de 24 de ore. Atât ne mai desparte de prima cortină a celei de a XX-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de Animație – Euromarionete, de la Arad. Un eveniment care strânge laolaltă cele mai inspirate și reprezentative creații păpușărești din țară și din străinătate, pentru spectatori mari și mici. Toate – într-o adevărată sărbătoare care se întinde – ca-n povești – pe parcursul a șase zile. Cu doar câteva ceasuri înainte de primul gong, am stat de vorbă cu directorul artistic al Euromarionete, Christian Caimacan, despre însemnătatea unei astfel de întâmplări culturale. 

Sunteți de câțiva ani directorul artistic al Festivalului Internațional de Teatru de Animație – Euromarionete, cum arată ediția 2019 față de cele din anii trecuți?

Sunt director artistic al acestui eveniment de trei ani. Din 2017. În ediția de atunci. cea de… majorat, am conceput un proiect care, pe lângă spectacolele programate în săli de teatru, punea accentul pe o prezență puternică a festivalului în oraș: în piețe, în parcuri, pe stradă. Proiectul s-a numit Family Meeting și prezenta spectacole de teatru de păpuși traditional (ambulant), spectacole cunoscute în toată Europa prin nemuritorii săi eroi: Mărioara și Vasilache, Pulcinella, Laszlo Vitez, Petrouska etc. Am avut atunci invitate teatre din România, dar și din toată Europa: Ungaria, Marea Britanie, Grecia sau Portugalia. Tot în ediția cu numărul 18, marionetele au ieșit pentru prima dată din incinta teatrului pentru a fi prezentate publicului într-o expoziție atipică – în vitrinele galeriilor de artă Delta și Alfa. 

Ediția cu numărul XIX, cea din 2018, a însemnat, pe lângă structura devenită deja familiară și o nouă secțiune. Aceea de Spectacole de colecție” – secțiune în care s-au înscris cu succes spectacole susținute de trupele: Suffed Puppet si Duda Paiva – ambele din Olanda și Teatrul Credo, din Bulgaria.

Ediția actuală, cea din 2019, este, în primul rând, una aniversară. Ea s-a deschis cu o expoziție IN MEMORIAM – Cristian Frangopol – dedicată celui care a fost fondatorul, primul director și, mai bine de trei decenii, regizor al Teatrului de Marionete Arad. Această expoziție, găzduită de Sala Clio în perioada 24 septembrie – 6 octombrie, este o premieră absolută, gândită și realizată de mine. Este, de asemenea, o primă colaborare între Teatrul Clasic și Complexul Muzeal Arad. Tot o premieră este și primul spectacol al festivalului, cel de duminică, 29 septembrie, de la ora 11.00.. Este vorba despre Minunatele aventuri ale lui Nils, prichindelu”, producție a Trupei Marionete Arad. 

Spectacole de la teatrele din țară, dar și din străinătate. Cum s-a făcut selecția anul acesta? Cum ați ales trupele?

Evident, respectând criterii estetice. Am văzut spectacolele care își găsesc loc pe afisul din acest an. Pe unele direct, în sala de spectacol – simțind acea energie actor/spectator, vitală actului artistic – pe altele, în format video. Excepție fac, evident, premierele. Au fost și spectacole pe care mi le-am dorit foarte mult, dar pe care nu le-am putut aduce la Arad. Motivele? Fie nu erau disponibile, fie depășeau bugetul nostru – cum a fost anul acesta, spectacolul Pasărea de foc” a Teatrului de umbre Gioco Vita”, din Italia. Selecția finală este însă, vă asigur, una care merită din plin luată în seamă. 

Ce înseamnă să fii directorul artistic al unui festival dedicat în special celor mici?

Este la fel cum e să fii directorul artistic al unui festival dedicat celor mari… și o spun pentru că am lucrat și lucrez pentru ambele categorii. Responsabilitatea este la fel de mare! Să nu uităm: copiii de azi sunt consumatorii de cultură de mâine. Cum îi educăm azi, așa vor fi în viitor. În plus, copiii sunt, după părerea mea, cei mai sinceri spectatori. Ei spun după spectacol: DA mi-a placut! sau NU, nu mi-a placut! Și vin și cu argumente sincere. Pus în aceeași situație, adultul se exprimă mai elegant, mai voalat. 

Există în program vreun spectacol-vedetă? Unul care nu ar trebui ratat?

Eu cred în tot programul meu artistic. Ca să răspund totuși la întrebare: cred ca publicul adult – pe lângă spectacolele pe care le alege pentru copii – ar trebui să-și pună în agenda măcar unul dintre spectacolele pe care le prezentăm seara. Și spun asta pentru că îmi doresc să conving publicul adult că aceasta formă de exprimare teatrală – teatrul de păpuși”- i se adreseaza și lui. Este o formă complexă de teatru, care fascinează prin ingeniozitate, creativitate, maiestrie.

În fiecare zi, de la ora 17.00, au loc așa numitele „Întâlniri 5 o’clock”. Ce înseamnă pentru public aceste întâlniri? Dar pentru actorii prezenți în FITA 2019?

Am gândit acest eveniment ca loc de întâlnire zilnică între artisti, jurnalisti, public – ca un ritual (5 o`clock tea). Nu este nimic lăsat la voia întâmplării – avem și un maestru de ceremonii”, prin prezența doamnei Luoana Plesea, jurnalist Radio Romania Cultural. Tot cu aceste prilejuri, pe lângă cultură vom degusta și un vin bun (de la podgoria Miniș) și vom servi produse regionale. Aici doresc să mulțumesc, în numele EUROMARIONETE, sponsorilor, mulți la număr în acest an, sponsori care ne vor oferi, pentru acest eveniment zilnic, tot felul de bunătăți.

20 de ediții de Euromarionete. E mult, e puțin pentru viața unui festival?

Vârsta festivalului este… asemănătoare cu cea a omului. La 20 de ani, ai toată viața înainte.